pátek 28. března 2014

Smashing Conference Oxford 2014: Krásně strávené dny

Smashing magazine, který je jedním z nejinspirativnějších a co se týče kvality obsahu jedním z nejlepších zdrojů pro webové návrháře a vývojáře, pořádá i konference, na které zve přední světové speakery. První dvě se konaly v německém Freiburgu v letech 2012 a 2013. Letos, v roce 2014, se její konání přesunulo do britského Oxfordu a také do amerického New Yorku. Já jsem se zúčastnil té oxfordské, 2 dny trvající, události a prostřednictvím toho článku bych vám rád zprostředkoval své dojmy a krátké shrnutí všech přednášek.

Místo konání a organizace

Prostě Oxford, to už mluví samo za sebe. Malé britské městečko plné historických kostelů, škol a louko-parků. Řekl bych, že ideální místo pro konference. Samotná událost se konala v místní radnici v obrovkém kopulovitém sále. Účastníků bylo na 350 a všeci se spokojeně vlezli. Párty, které jsou vždy součástí konferencí, se konaly každý večer sousedící s každým dnem konference plus byla ještě jedna před tím. Takže dokopy 4. O párty píšu proto, že šlo především o takové malé barcampy, kde měli předem vybraní účastíci konference přednášky a v přestávkách se volně diskutovalo. Všichni se zapojovali, bylo to moc hezké.

Co jsem si odnesl

Odnesl jsem si především poznání, že v Kenticu nejsme looseři. Bylo tam dosti lidí z celé Evropy i dál, se kterými jsem se bavil a bylo fajn slyšet, že řeší problémy podobné našim nebo řešíme problémy složitěší. A také že máme třeba rozumnější fungování UX. Ono totiž dosti účastníků bylo freelance nebo pracovali pro agenturu, kde řeší menší projekty než my v Kenticu. A dost si jich taky fičí na Wordpressu, kde se tolik nemusí štvát se zadrátovaným kódem atp. Co se týče toho UX, tak mě pobavil hovor s designéry jedné londýnské firmy, kde UX dělají tak, že mají jednoho big bosse, který jim "z uživatelského" hlediska hodnotí jejich návrhy - zkrátka si práci neověřují uživatelskými testy. Další věc, co jsem měl možnost vidět bylo to, že se k vývoji a návrhu nepřistupuje stylem right first time, jak to děláme. Tedy, že se neimplementuje na první dobrou, ale člověk si udělá pořádný reseach, zkusí několik přístupů k danému problému a pak z nich vybere ten nejlepší.

Přednášky

Pozvaní speakeři byli opravdu třída a rád bych shrnul jejich přednášky... zkrátka co jsem si odnesl:

  • Seb Lee-Delisle, který se zabývá tvorbou laser show na začátku i na konci konference jednu takovou předvedl. Zároveň měl přednášku o JS canvasu a jen tak from scratch psal algoritmy, které dělají podobé věci, jak v laser show, kterou předvedl.

  • Addy Osmani mluvil o tvorbě webových komponent pomocí document.registerElement. Jde o novou ne přiliš prohlížeči podporovanou featuru, která dovoluje tvořit registrovat vlastní html tagy a tvořit pro je JS API. Tuto funkcionalitu lze zprovoznit napříč prohlížeči pomocí knihovny Polymer. http://www.polymer-project.org/
  • Lea Verou, jež je členkou W3C mluvila o budoucnosti CSS4. Konkrétně se zaměřila na barvy a prozradila, že nová specifikace bude obsahovat funkce pro intuitivnější zacházení s barvami. Bude existovat nová hodnota pro barvu a to currentColor a nově bude i čtyřmístný hexakód pro barvy, kde poslední znak bude indikovat průhlednost. http://leaverou.github.io/chroma-zone/
  • Joe Leech hovořil o web designu, který je intuitivní a vede ke konverzím. Především apeloval na to, že náš mentální model je založený na předchozích zkušenostech, proto radí, abychom se ve svých návrzích vyvarovali přílišným inovacím. Dále zdůraznil, že pokud uživatele přimějeme nemyslet u používání webu, tak náš design bude přinášet ovoce. No a nakonec je prý důležité vyvolávat v lidech emoce, aby se ztotožnili s tím, co jim web nabízí a soustředit se na základní lidské "potřeby" jako je jídlo nebo nebo ukazování lidských tváří.
  • Dave Rupert je známý v komunitě hlavně díky svému podcastu Shop Talk Show. Shrnul problematiku web designu od jeho prvopočátků, kde porovnal časy starého způsobu, kdy se kódily weby pixel perfect podle grafického návrhu a časy responsivního designu, kdy se způsob návrhu zresponsivnil a weby jsou doménou i mobilních zařízení s pomalým připojením. http://shoptalkshow.com/
  • Guy Podjarny srovnával míru a způsob komprese obrázkových formátů. Mluvil o novém formátu WebP.
  • Fabio Carneiro je vývojářem emailových template v Mailchimpu. Měl zajímavé poznatky o jejich návrhu a vývoji. Při návrhu je třeba myslet na to, že mailové klienty podporují různě staré webové standardy občas obskurním způsobem. Apeluje aby jsme navrhovali maily pro lidi - kvůli mobilům musí být jednoduchý stručný a použitelným jedním prstem. Typy mailů rozkategorizoval: Buy me, Join me, Read me, Transakční (info o platbách). Zdůraznil, že email nejsou webové stránky a proto by tak měly i vypadat. Pokud je mail responsivní, mělo by i jeho CTA vést na responsivní sajtu. Říkal, že sám má pro testování asi 7 tabletů, stejný počet smartphonů a také 3 počítače.
  • Paul Boag nedávno napsal knihu Digital Adaption, která není pro lidi co dělají weby, ale pro jejich klienty. Přednáška na toto téma navazovala. Hovořil, že webové stránky jsou už něco víc než jen jedna z platforem pro prezentaci firmy. Že do budoucna firmy budou postupně přecházet do online světa a webdesigneři už nebudou jen ti, co dělají a updatují web, ale jejich posláním bude připravoval ostatní spolupracovníky na fungování firmy v digitálním prostoru. Paul má též svůj podcast BoagWorld. http://www.smashingmagazine.com/2014/03/27/the-digital-adaptation-book/ http://boagworld.com/
  • Josh Clark hovořil o tom, že dnešní weby jsou hezky navržené, aby běžely na různých zařízeních. Co však postrádají je kooperace mezi zařízeními. Z výzkumů je prý patrné, že lidi často střídají svá zařízení aby dokončili započatou práci. Avšak weby nejsou na takového sitace příliš připraveny - aby uživatel začal na svém mobilu tam, kde skončil u počítače. Ukazoval různá cool řešení a pak se dotkl technologického řešení např pomocí WebRTC nebo pomocí knihovny sonicnet.js
  • Jon Hicks hovořil o druzích ikon, které můžeme používat na webu a popisoval jejich výhody/nevýhody. Konkrétně CSS sprity, Font ikony, SVG ikony.
  • Scott Kellum hovořil o webových článcích, jež nejsou podle nějaké jednotné template, ale jsou speciálně navržené. Jejich typografie, grafika, obsah mají dát uživateli pocit, že čtou něco speciálního. Hovoří, že má celý kreativní tým pro tento účel a ukazoval nástroje, které si vyvinuli pro automatizaci některých věcí. Např. vytvořili si vizuální elementy, které mohou vkládat do stránky a customizovat si je.
  • Zoe Mickley Gillenwatter detailně popisovala chování a syntaxi flexboxu.
  • Wilson Page hovořil o webových komponentách a tvorbě API. Důležité poznámky, co měl, jsou, že aplikace by měla být rozdělena do metod a ty volat pouze pomocí eventů. Metody by neměly být závislé na aplikaci, ale naopak.
  • Mark Dugonjic velmi do detailu rozebíral webovou typografii. Otevřel celý vesmír. Tvoří typografii pro Smashing magazine. Při své práci bere v potaz vzdálenost čitatele od obrazovky, světelné podmínky, šířku displejů atp. A pro každý takový stav popisoval, jak k tomu přistoupit z pohledu typografie. A to nejen teoreticky, ale ukazoval i kód.
  • Tyler Mincley přednášel na trochu vzdálené téma a to je návrh hw pro Apple. Neb několik let dělal designéra zařízení v Applu v Číně.
  • Andrew Clarke měl naprosto ultimátní přednášku o životě web designera a jeho přístupu k práci. Byl to celý vesmír. http://www.smashingmagazine.com/2014/03/25/a-modern-designers-canvas/

Detailní popisy přednášek jsou k nalezení zde: http://decadecity.net/blog

Žádné komentáře :

Okomentovat