pondělí 31. března 2014

Problematika hostování menších projektů na Kenticu

Hostování Kentica bylo opředeno tajemstvími. Alespoň pro mě dlouhou dobu bylo. Pokládal jsem si otázky: Kde hostovat a za kolik? Vyplatí se to? Existuje vůbec nějaký hosting s dobrým poměrem cena/výkon? To vše v kontextu menších webových projektů, které s oblibou dělávám pro menší podnikatele a přátele.

Cesta od hostingu k hostingu

Už v minulosti jsem si pořídil webhosting, kde běželo Kentico. Prvně u firmy Emwac Group. Byli velmi vstřícní a se vším mi pomohli a Kentico s mojí sajtou uvnitř dodnes běží úplně bez problémů. A za docela slušný peníz (tuším asi 1600Kč za celou instanci i se supportem). Kdyby hosting Kentica na svém webu ještě nabízeli, hned bych Vás poslal za nimi a tento článek by končil. Ale není tomu tak.

Druhá štace je Active24, u kterého jsem zkoušel hostovat jinou sajtu. Po slibech toho, že jsou Kentico partneři mi nebyli schopni nabídnout hosting s dobrým poměrem cena/výkon, tak jsme ihned ukončili spolupráci. Ani se se mnou moc nebavili. Nebrat.

Třetí štací je Bluesoft. Dělají websajty na Kenticu, ale primárně nenabízí webhosting. Mno, každopádně nabídli mi podobné podmínky jako Emwac Group, takže sajta spokojeně běží. Nevýhodou Emwacu i Bluesoftu však je to, že nenabízejí k hostingu administrační rozhraní, abych si mohl databázi a application pool spravovat sám. Takže s každým požadavkem je musím otravovat a je to takové na delší lokte. Tedy chtěl jsem něco s administračním rozhraním.

Čtvrtou štací je ASPone. Zase Kentico hosting partner. Nevím, jestli se k nim mám vůbec vyjadřovat. Pořídil jsem si u nich vyšší a už poměrně drahou variantu hostingu, která však výkonově nestačila k hostování Kentica. Support odpovídal rychle, ale celá konverzace se stočila od nápomocného řešení problému k docela hulvátské nabídce příplatkových služeb. Nebrat.

Pátou štací je Windows Azure. Ten je sám o sobě tajemný, tak jsem ho zkusil. Byl jsem velmi mile překvapen velmi pokročilým administračním rozhraním. Vytvoříte si free trial účet, v něm pak intanci websajty a jednu databázi. Pak si stáhnete WebMatrix, nahodíte v něm Kentico a přes rozhraní nahodíte na Azure instanci. Docela intuitivní. Mno, jinak Azure je škálovatelné prostředí, takže si můžete za běhu přidávat/ubírat zdroje. Nutno říci, že po nahození Kentica mi aplikace asi 2x spadla, ale pak se to nějak vzpamatovalo a docela slušně to běželo. Takže úsměv na tváři byl vykouzlen. Pak jsem si tedy šel nastudovat pricing a to už mě zase úsměv spadl. Je velmi komplikovaný díky škálovatelnosti. Nicméně základní informací je, že pokud chcete sajtu provozovat na své doméně, musíte si pořídit minimálně shared verzi hostingu a to vás bude stát asi $10 za sajtu měsíčně plus příplatky za další vyčerpané zdroje. Jelikož sajty, co chci hostovat, jsou spíš menšího charakteru, tak ani tato varianta není nikterak výhodná. Spíše nebrat.

Transparentnost

Touto cestou bych rád upozornil na netransparentnost nabídky Kentico hosting partnerů. Jsou sice takto zalistovaní, každopádně nenabízí služby, alespoň v nižších cenových relacích, uzpůsobené výkonnostním požadavkům Kentica. A mám pocit, že to ty webhostery vlastně ani netrápí a sami neví, jak Kentico pořádně hostovat. Určitě bych byl pro zlepšení situace. V první řadě by alespoň odpovídajícím variantám svých hostingů mohli dát nálepku "Kentico hosting". V řadě druhé by mohli vytvořit speciální nabídku výkonnostně ušitou Kenticu. Tzn. s větší operační pamětí. 

Náročnost na operační paměť

Abych uvedl na pravou míru, kde je zakopaný pes. Kentico pro svůj běh nepotřebuje mnoho místa - asi 300MB. Resp. oproti jiným CMSkům ano, ale webhostingy většinou nabízí dost místa, takže toto není úplně palčivý problém. Databáze je na tom podobně. S čím je problém, je operační paměť. Kentico dokumentace uvádí jako minimální operační paměť 500MB, což pro běh aplikace by snad aji stačilo. Jenže když instalujete databázi či vytváříte novou sajtu, tedy provádíte podle Kentico terminologie import/export operace, tak si aplikace pěkně vyžírá RAMku a aplikace se restartuje a máte po importu/exportu. Takže s minimální konfigurací si sajtu a ani snad samotné CMSko stejně na hostingu nerozjedete.

Tedy teoreticky byste mohli, ale vážně pouze teoreticky. Import/export je operace nad databází a ty lze provádět přes SQL Server Management Studio. Takže kdybyste si vyvinuli sajtu lokálně a pak přes SQL Studio nahráli na live hosting, tak máte vyhráno. Nižší hostingy, tedy chápejte NE třeba virtuální servery, vám nedovolí se přes SQL Studio k databázi připojit s create/modify právy. Takže máte po ptákách.

Co z toho?

Kentico je samo o sobě velká aplikace s množstvím funkcionality. A díky tomu potřebuje i větší výpočetní výkon. Webhosteři většinou nejsou schopní nabídnout konfigurace s větší operační pamětí za rozumný peníz - pod 300kč měsíčně. Takže s menším projektem si moc nezabrnkáte. Když chcete hostovat Kentico, tak asi jedině ve velkém stylu.

I když z příkladu Emwac Group a Bluesoftu je patrné, že i v malém to docela jde.

Máte-li nějaké zkušenosti s hostováním Kentica, podělte se, prosím.

Žádné komentáře :

Okomentovat